Čtení není lenošení

kurz akreditovaný MŠMT pod číslem MSMT-6784/2022-6-315             ŠABLONY

Lektorka:               PhDr. Hana Holubkovová

Termín kurzu:       pondělí 30. ledna 2023    kurz je  naplněný

                                pondělí 27. března 2023   kurz je naplněný

nový termín           čtvrtek 13. dubna 2023   volná místa

                                pondělí 29. května 2023   kurz je  naplněný

 

při přihlašování, prosím, napište zvolený termín do poznámky 🙂 

Časová dotace: 8 hodin (8 x 45 min) s přestávkou na oběd (9:00 – 16.30 hod)

 

Cena: 2 400 Kč   1 200 Kč

Na workshop si přineste vlastní rozečtenou knihu (pro dospělé čtenáře) a knihu pro děti/mládež/young adults, kterou byste rádi doporučili ostatním. 

Zážitková, aktivní práce s knihou, která podporuje vlastní čtenářství a jeho další rozvoj.

Jaký je obsah kurzu?

Jednodenní kurz je určený všem, kteří pracují s dětmi a knížkou, tedy včetně rodičů a dalších zájemců. Budeme si hlavně zkoušet a aktivně prožívat nejrůznější aktivity, vhodné pro práci s dětmi (nebo dospívajícími, ba i dospělými…) ve škole i v družině, doma nebo třeba venku v přírodě. Klíčové je umět předávat potěšení z vlastního čtení, a to bez vzájemného srovnávání či hodnocení – sdílením čtenářských zážitků, vlastních nápadů a názorů.

Jde o zážitkovou, aktivní práci s knihou, která podporuje vlastní čtenářství a jeho další rozvoj.

Jaký je obsah kurzu?

  • Jak si vybírám knihu; seznámení skrze knihu, kterou čtu. (Moje barevná knížka. Knižní domino)
  • Doporučování knih. (Knihožrout má pořád hlad!)
  • Kdo je to čtenář? („Děti nečtou.“ Pennacovo čtenářské desatero)
  • Každá kniha má své čtenáře. Jak poznat, pro koho se hodí konkrétní kniha? (Knižní vernisáž. Reklama na knihu) 
  • Práce s textem, porozumění textu, vlastní text: ukázková čtenářská lekce, práce s vybranou knihou (novější titul vhodný pro dětské/dospívající čtenáře, zajímavé téma).
  • Příběh a jeho stavební kameny. Prvky příběhu. (Příběh se záměnou). Storytelling. Expozice, kolize, krize, peripetie, katarze.
  • Spolupráce školy a knihovny.  
  • Dílna čtení (různé knihy, jedno zadání). 
  • Minilekce a vlastní tiché čtení s úkolem. Sdílení. (Grafické organizéry. Podvojný deník. Mapa našich příběhů)
  • Vhodné prostředí pro čtení ve třídě/ve škole; čtenářský klub; význam knihoven. Odkazy na zdroje práce s dětmi a knihou. 
  • Dotazy, shrnutí metodiky, sdílení vlastní praxe. 

 

Vzdělávací cíl: Seznámení se způsoby, jak vyvolat v dětech a studentech zájem o čtení, naučit je, jak sdílet vlastní četbu, jak si vybrat vhodnou knihu, jak poznávat a reflektovat čtenáře v sobě.

Pro koho je kurz určený?

  • učitelé MŠ
  • učitelé I. a II. stupně ZŠ
  • učitelé SOŠ a SOU
  • učitelé gymnázií
  • učitelé VOŠ
  • učitelé ZUŠ a SUŠ
  • učitelé – vedoucí školních zájmových kroužků a klubů
  • vychovatelé školských zařízení
  • asistenti pedagoga
  • pedagogové volného času
  • knihovníci a všichni, které téma znamená

Napsali o nás: 

Byl to příjemně a dobře strávený čas. Lektorka výborná, odbornice s praxí.
Aktivity všeho druhu, zaměřené hlavně na děti, modifikovatelné na různý věk.
Jednoduché aktivitky i delší programy. 
Některé aktivity už jsem třeba v jiné podobě zažila jinde, nebo je již používám, ale to vůbec nebylo na
překážku.
Mám spoustu nové inspirace, odkazů a nápadů a to byl cíl.
Bavila mě provázanost knihovnic a učitelů na jednom místě. 
 
Díky
Tereza Michelová
Vedoucí Městské knihovny Vamberk